Save نكت مضحكة جدا جدا جدا تموت من الضحك مصرية – قلمي
الرئيسية / الأسرة / منوعات أسرة وتسلية / نكت مضحكة جدا جدا جدا تموت من الضحك مصرية

نكت مضحكة جدا جدا جدا تموت من الضحك مصرية

نتيجة الضغوط الخاصة بالحياة اليومية نجد أن الغالبية العظمي من الناس تهرب إلي النكت لكي تكون مآوي لهم من كل ما يواجهونه يوميا، وانطلاقا من ذلك فإن موقع قلمي حرص من جانبه أن يقدم لكم نكت مضحكة جدا جدا جدا تموت من الضحك مصرية، من أجل المساهمة في خلق روح من الترفيه والمرح.

نكت مضحكة جدا جدا جدا تموت من الضحك مصرية :

ولعلنا نجد أن هناك من يستمر في الدوامة الخاصة به دون أن يدرك أن الإبتسامة لها أثر السحر علي النفس والروح، وبناءا علي ذلك سوف نقوم من خلال السطور القادمة باستعراض لأهم الفوائد التي تنتج عن الضحك بصفة عامة وسماع النكت:

  1. لعلنا نجد أن أحد أهم النتائج التي تترتب عن الضحك هو ذلك الهرمون العجيب والذي يعرف باسم هرمون السعادة، ذلك الهرمون الذي يعمل من جانبه علي تخفيف حده أي توتر وإزالة أي إجهاد من الممكن أن يكون الفرد متعرض له.
  2. من أكثر المعلومات التي ربما يتفاجئ بها الكثير هي أن الضحك يعد من العوامل التي تساعد على خفض الوزن!! ربما تستعجب عزيزي القارئ من هذا الأمر ولكنها الحقيقة التي قد أثبتتها العديد من الدراسات التي أكدت من جانبها أنه عندما يقوم الفرد بالضحك لمدة 15 دقيقة فإن هذه المدة تكون كافية أن تحرق ما لا يقل عن 100 سعر حراري.
  3. ومن ناحية أخري نجد انهم قديما كانوا أجدادنا يرددون أقاويل تتعلق بالعلاقة في ما بين الضحك من ناحية وطول العمر من ناحية أخري، هذا الأمر الذي قد أثبتته العديد من الدراسات التي رصدت من خلال العديد من الأبحاث أن الأفراد الذين يداومون علي الضحك بالفعل تكون فرصتهم في طول أعمارهم أكبر، مقارنة بأولئك الذين نجدهم لا يداومون علي الضحك.
  4. يساعد الضحك من جانبه علي أن يصبح الفرد متمتعا أكثر بتحسن في المزاج، نتيجة أن الضحك يكون هو السبب في زيادة إفراز ذلك الهرمون الذي يكون مسئولا عن تحسن المزاج من عدمه والذي يدعي هرمون الإندروفين.
  5. ومن ناحية أخري يجب هنا أن نشير إلي أن مهمة الضحك ليس فقط التخفيف من الضغوط ومحاولة الترفيه عن النفس والروح، ولكن الأمر يتعدي كل ذلك حيث نجد أن هناك العديد من الدراسات التي قد تناولت من جانبها تأثير الضحك من عدمه علي صحة الإنسان.
  6. ويقصد هنا بصحة الإنسان، كافة الجوانب سواء كانت جسمية أو نفسية أو اجتماعية، فكل تلك الجوانب تشكل حياة الفرد وصحته وبالفعل فقد أكدت الدراسات أن الضحك له تأثير إيجابي مذهل ورائع علي كافة جوانب حياة الإنسان.

ومن هذا المنطلق فقد حرصنا علي أن نحضر لكم مجموعة من نكت مضحكة جدا جدا جدا تموت من الضحك مصرية والتي ستنال استحسانكم بإذن الله.

 

  • – واحدة رايحة تشترى بغبغان الراجل قالها دا بغبغان جامد ترفعى رجليه اليمين يقولل اغنية لتامر حسني ترفعى رجليه الشمال يغنى لعمرو دياب قالتله ولو رفعت رجليه الاتنين هيعمل ايه رد الغبغان وقال هقع ياروح امك.
  • – فيه وحده غبية حبت تفرح جوزها ليلة زواجها قالت له: انا حامل.
  • – مرة واحد قهوجي اشترى عربية طلع كراسيها بره
  • – واحد اشترى غسالة فول أوتوماتيك مراته عزمت الجيران علشان يشوفوها ز تغيظهم حطت في الغسالة 20 كيلو غسيل والغسالة المسكينة بتاخد بس 7 كيلو وشغلتها والجيران باركولها وعزمتهم على كوباية شاي وبعد شوية الغسالة بدأت تنشف…. الغسيل ومن كتر الحمل عليها قعدت تتحرك ناحية البلكونة شفتها مرات صاحبنا قامت جريت عليها وقالت لها والله ماانت نشره الغسيل أنا اللي حنشره.
  • واحد بلدياتنا واقف بيقلع هدومه فى ميدان التحرير .ولما الناس سألوه بتعمل ايه قالهم اصل الكمسرى قالى عشان اروح شبرا لازم اغير فى التحرير.
    مرة توك توك دخل محطة البنزين يمول ف لاقى مقطورة بتمول 200 لتر وميكروباص بيمول 50 لتر بص للراجل بكسوف وقاله امبوو .
    واحد صعيدي وواحد امريكي وواحد ياباني تايهين في الصحراء بقالهم ثلاثة ايام وفجأة ظهرلهم الجني وقال كل واحد فيكم ليه طلب واحد بس الامريكي قال عايز اروح بلدي ونفذله الجني طلبه الياباني قال عايز اروح بلدي ونفذله الجني طلبه راح الصعيدي قاله واه هما سبوني لوحدي هاتهم لي تاني.
  • ثلاثة حكموا عليهم بالإعدام معاهم واحد صعيدي ، قالوا للأول عايز المنشار الكهربائي أو شنق ، قال: المنشار الكهربائي ، جابوه عند المنشار الكهربائي مشتغلش ، قالوا : حظك روح وأطلقوا سراحه ، جابوا الثاني قالوا : المنشار الكهربائي أو الشنق ، قال : المنشار الكهربائي ، جابوه عند المنشار الكهربائي برضو مشتغلش ، قالوا : حظلك روح وأطلقوا سراحه جابوا الصعيدي ، قالوا : المنشار الكهربائي أو الشنق، قال : شنق والناس وأقربائه يذعقو : المنشار ، المنشار ، المنشار قالهم بايظ مايشتغلش .
    سئلوا صعيدى : ليه جتلت أبوك الصعيدى : كانوا عاملين رحلة للأيتام , كنت عايز اروحها المحققين : طب ليه جتلت عمك ؟ الصعيدى : كنت عايز ابن عمى يسافر معايا المحققين : طب ليه كنت عايز تنتحر الصعيدى : أصلهم لغوا الرحلة .
    مره واحد أسكندرانى ماشى على البحر لقى جماعة صعايده بيهتفوا ،هريدى يابطل** هريدى يا بطل، ولما سأل عن السبب أجابوا: أحسن واحد عندكم يقدر يغطس قد أيه، فقالهم: حوالى ثلاث دقائق، فقالوا هريدى غطس من ثلاث أيام و لسه مطلعش.
  • * مرة واحد كسلان اتجوز واحدة كسلانة كسلوا يخلفوا .
    * واحد اتجوز واحدة اسمها نعمة باسها وش و ضهر.
    * مرة واحد عداه العيب خد اللي بعده.
    * عشر صعايدة بيتعلموا ربط الكرافتة 6 ماتوا و 4 في حاله حرجه .
    * واحد سنانه كلها طايرة ما عدا الانياب … قدم على وظيفة عينوه خرامة
    * مرة واحد راح الجهاديه طلع من الجهة التانيه
    * ديك كسر بيضه لاقاها فاضيه ، دخل للفراخ قالهم مين اللى مركبه لولب
    * صعيدى دخل راسه فى قفص الاسد الحارس قاله انت بتعمل ايه يا بويا قاله يا عم ما تخافش واحنا هناكله .
    * واحد راح الصيدلية وقال للدكتور : عايز لبن اطفال ….. الدكتور: اسمه ايه !؟,,,, الراجل : اسمه اشرف
    فرختين مشيين الاولى معلقة بيضة على رقبتها .. فالتانية بتسالها اية البيضة دي؟ قالت دي صورتي و انا صغيرة.
  • في مرة واحد نذل راح عا المقابر وحط شريط الحياة حلوة
    مدير مدرسة عمل فرح وزع على المعازيم أرقام جلوس.
    مرة ديك بقول لفرخة تتجوزيني عرفي قلتلة ده بابا يدبحني
    مرة واحد بيحلم كل يوم بماتشات كتاكيت… راح للدكتور… فقاله هديلك حقنة دلوقتي ومش هاتحلم بيهم تاني خالص… قاله خليها بكرة يا دكتور علشان النهاردة ماتش النهائي
    مرة واحدة ست بتقول لجارتها الحقيني يا أم محمد بعت جوزي يجيبلي .. ملوخية راح مخبوط بأتوبيس … يالهوي وعملتي إيه .. عملت بامية وامري لله
    واحد قال لخطيبته أنتي لبن أنتي قشطة أنتي حليب أو أقلك ؟ أنتي البقرة كلها
    واحد رخم قرصه ثعبان قعد يضحك يضحك الثعبان قاله مالك بتضحك ليه دانا قرصتك قاله اصلي أنا عندي الايدز.

عن rehab

كاتبة في كافة المجالات مقالات حصرية مميزة وشيقة للقاريء ومن المجالات التي اتميز في كتابتها المجال الخدمي، السياحة، المرأة، الصحة، الجمال، الديكور، الفوركس، المجال الطبي.
استطيع كتابة مقالات كبيرة الحجم من حيث عدد الكلمات تصل إلي 10000 كلمة للمقال

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *