Save نكت محششين مصرية تموت من الضحك - قلمي
الرئيسية / الآدب / نكت محششين مصرية تموت من الضحك

نكت محششين مصرية تموت من الضحك

نكت محششين مصرية تموت من الضحك ،لا شك أن الضحك هي وسيلة يفرج بها الإنسان عن نفسه من الهموم والكبت الداخلي، وهي أهم عوامل التفاؤل التي تدفع بالشخص بتناسي كافة مشاكله الحياتية التي تؤثر عليه وتغيير نمط حياته من حياة كئيبة إلي مرحه كلها تفاؤل ومن خلال موقع قلمي سو نرتقي بكم إلي المرح والتفاؤل من خلال نكت رائعة، ومضحكة.

الضحك هو:غريزة لا إرادية في الإنسان للتعبير عن السعادة، والمرح، ورفع الضغوط، والكبت الداخلي، وتحويله إلى حالة الفرح والبهجة والتفاؤل، فهو رد فعل فسيولوجي علي موقف، أوكلمة، أو نكتة وهو وسيلة للتفاعل الإيجابي مع الآخرين، مما يخلق جو من الراحة، ويلجأ إليه الكثير من المصريين المميزين بخفة روحهم، ودمهم عن الجنسيات، والقبائل الأخرى، حيث استطاعوا عمل الكثير من الأعمال المضحكة، والمسرحيات الترفيهية الرائعة والمحفزة جداً للضحك، ومن أشهرها مسرحية، مدرسة المشاغبين، وشاهد ما شفش حاجة، وريا وسكينة، وغيرها من الأعمال الفنية الرائعة والنكت المصرية المضحكة.

فوائد الضحك

  • يقوي العقل وينشط الذاكرة عند الإنسان،ورفع الروح المعنوية والثقة بالنفس.
  • يقوي عضلات البطن ويمنع ارتخاء عضلات الحنجرة، ويقوي المناعة، ويزيد مرونة أوعية القلب.
  • يقلل من أمراض الالتهاب الرئوي عن طريق زيادة أفراز الأكسحين، فيمنع الربو وكذلك يخفف الألم بإفراز مادة الاندروفينس.
  • أحد وسائل الاسترخاء الجسدي، والعاطفي، فهو بدوره يعمل علي ارتخاء العضلات.
  • يعطي دفعة إيجابيه بالطاقة التي يمدها للجسم، والحيوية ورفع نسبة حرق السعرات الحرارية بالجسم.

كيفية العلاج بالضحك

بالإضافة إلي تلك الفوائد المعروفة للضحك، لم يقف الأمر عند هذا الحد بل تطرق إلي الاستعانة بالضحك كعلاج لكثير من المرضى، ويلجأ إليه الكثير من الناس لحل مشاكلهم، وكسر روتين الحياة ومن تلك العلاجات ما يلي:

العلاج بالمهرّج

يلعب المهرج دور كبير في علاج الكثير الذين هم بحاجة إلي ذلك الدواء، حيث يقوم المهرج بدور كبير  عندما يشارك الأطفال، في أماكن علاجهم سواء فالمستشفي، أو المراكز الطبية،أو السجون، أو الملجأ، وغيرها من الأماكن التي هي بحاجة إلي ذلك، وفيها يقوم  المهرج بتقديم عروضه، واسحاره الرائعة التي تثير دهشتهم في بداية الأمر.

وسرعان ما ينقلب إلي الضحك، والتصفيق، يسوده جو من المرح، والموسيقى، ومن أهم فوائد هذا النوع من العلاج أنه يعمل على نسيان الجروح، والآلام، ويساعد في بعض الحالات على عدم استخدام العلاجات المهدئة، وتحسين العامل النفسي بشكل كبير وملحوظ.

العلاج بالاستعانة بالدعابة

يساعد هذا النوع من العلاج على تحسين الروح المعنوية، ورفعها بشكل ملحوظ، وكسر الملل لدى المريض، وتعتمد في أساسها على الاستعانة بوسائل تساعد على الضحك، مثل قراءة النكت، ومشاهدة المسرحيات، والأفلام المضحكة الترفيهية، وغيرها من أنواع المسليات المضحكة.

العلاج  بالاستعانة بمحفّزات الضّحك

يعتبر هذا النوع من العلاج مسئول من قبل الطبيب في المقام الأول، حيث يقوم فيه بتجميع الذكريات القديمة والحديثة لدى المريض، والتي تساعد على الضحك، وتحفيزه بشكل مقنع، كما أنه يستعين بتلك المعلومات ويستغلها لتمرين المريض علي أمور تساعده على الضحك، وتساعد في علاجه.

يوغا الضحك

لا يحتاج هذا العلاج إلي محفزات ضحك ، بل يعتمد في المقام الأول علي ممارسة بعض التمارين والتي تستمر لمدة نصف ساعة تقريباً لتشمل تمارين التنفس، مع التمرن على الضحك وممارسته بشكل طويل.

ولهذه الأهمية الشديدة والفوائد الرائعة التي يمكن أن نستفيد منها من الضحك نعرض عليكم أجمل نكت محششين مصرية تموت من الضحك في السطور الآتية.

نكت محششين مصرية تموت من الضحك

  • مرة واحد محشش لقى عشرة جنية على الأرض خدها وحط خمستين.
  • محشش اتخانق مع أبوه فطرده ابوه من البيت ؟؟ راح علي المقابر وحط صوره أبوه وكتب عليها Coming soon.
  • محشش بيلعب كورة اخد الكورة على صدرة طلعها من مناخيرة.
  • محشش حب يولع فى مراته ولع فى نفسه، وحضنها.
  • محشش ركب دماغه عمل حادثه.
  • حكمة محشش: إن طال الزمان ولم اراكي … سأشتري بغلاً، وأجري وراكي
  • واحد عمل مسابقه قال الي هيخش الغابه، ويصطاد قطه هديلو بوزنها دهب، وجابو تلاته الماني وفرنسي وصعيدي دخلو الغابه تاني يوم جاب الاماني قطه وزنها 5 كيلو تالت يوم جه الفرنسي معاه قطه وزنها 7ك عدة أسبوع والتاني ومجاش الصعيدي راحو يورو عليه لقوه معلق نمر وبيقولو هتنونو يعني هتنونو
  • واحد محشش راح المترو قطع ثلاث تزاكر قابلة واحد قالة انت قاطع ثلاث تزاكر لية قالة عشان لو ضاعت الاولى يبقى ماعاية التانية قالو لو ضاعت التانية قالة معايا التالتة قالة لو ضاعت التالتة قالو ما تخفش معايا اشتراك.

  • مرة اثنين محششين  واحد رزل، والتاني تنح الاول قال للتاني علمني الرزالة قاله اوكى اتصل برقم قال الحاج حسن موجود قاله لا راح اتصل تانى وقال الحاج حسن موجود قاله لا راح الاول قال للتانى انا علمتك الرزاله علمنى التناحة راح اتصل بنفس النمرة، وقال انا الحاج حسن محدش سأل عليا
  • واحد محشش دخل علي بنك وقال :: كله يرفع ايدوووو : كل اللي في البنك رفع ايدو إلا واحد جلس يضحك ساعة فرحلوا المجرم وحكا له يخرب بيتك انت بتضحك ليه .. رد عليه الشخص وقله علي الطلاق انت محشش صح .. رد عليه المجرم قله اه عرفت ازاي .. رد عليه الشخص قله اصله ده بنك الدم يا اهبل …

نكت محششين مصرية تموت من الضحك جداً

  • في واحد معاه أرنب عايز يبيعه جاه واحد محشش ،وقال له بكم القرد ؟ رد عليه .. ياخي دا أرنب مش قرد .. قال المحشش يأبو الشباب أنا أسأل الأرنب ما سألتك انت ..
  • إثنين محششين بصو للقمر واحد يقول دي الشمس، والثاني قال لا دا نجم راحوا سألوا واحد مسطول ثالث دا شمس ،ولا نجم قالهم معرفش والله أنا مش من المنطقة.
  • مرة واحد مسطول شاف حديدة مدورة قال بس ..اخرمها واستعملها من الربع جنية الجديد ..راح عند الحداد قاله عايز اخرم الحديدة  دي ..قاله الحداد هتكلفك ربع  جنيه قاله المسطول : اخرمها وخدها .
  • مرة تلات مجانين قرروا يهربوا من المستشفى حطوا خطة عشان يقتلوا الحارس نزلوا يقتلو الحارس ملقيوهوش قال واحد منهم فشلت الخطة يا شباب.
  • مرة اتنين محششين  قاعدين عند الهرم واحد منهم قال للثانى هوه ليه الفراعنة بنوا الاهرامات فى عشرين سنة-قال لة اصل كل ما يحطوا حجر البوليس يطب.
  • واحد محشش سأل بنت إسمك إيه قالت له أسماء قالها يعنى مفيش اسم محدد.
  • مرة اتنين محششين قلعوا هدومهم، وقعدوا يزقوا فى عمارة جيه حرامى سرق هدومهم بيبصوا وراهم ملقوش الهدوم فقالوا احنا زاقينا كتير.

نكت محششين مصرية تموت من الضحك روعة

  • نكت محششين مصرية تموت من الضحك ،اثنين محششين بتكلمو مع بعض واحد بيسأل التاني ايه الاطول الليل ولا النهار، التاني قاله حطها جنب بعض وشوف .
  • محشش دخل سوبر ماركت سأل البياع عندك ميه صغيرة ؟ الراجل قاله أه عندي ، قاله خلاص خليها لحد ما تكبر .
  • مرة واحد محشش ماشى فى الشارع لقى كنز، قال كويس فاضل الخريطة .
  • محشش شاف يافطة مكتوب عليها مزرعة أبقار، راح سأل راعي المزرعة ازاى يعني بتزرعوا الأبقار، الراجل اتريق وقال بنرش سكر يطلع البقر، راح المحشش تاني يوم رش شوية سكر علي الأرض، بعدها بشوية لما نمل متجمعين، قال يا حلاوة البقر وهو صغير .
  • مرة وحدة مثقفة صحت جوزها بنص الليل بتقولو: هل ينام الحب ليلاً أم ينام الليل حباً، أم أنا والليل والحب ننام.. رد عليها جوزها: هل تريدين الطلاق؟ أم الطلاق يريدك؟ أم أنت والطلاق تريدون بعض؟
  • مرة واحد اهبل حب واحدة، اتجوز اختها عشان يشوفها كل يوم .
  • ﺣﺮﺍﻣﻲ محشش ﺩﺧﻞ ﻳﺴﺮﻕ ﺑﻴﺖ ﻟﻤﺎ ﺟﻪ ﻳﻄﻠﻊ ﺷﺎﻓﻪ ﺍﻟﻮﻟﺪ ﺍﻟﺼﻐﻴﺮ، ﻗﺎﻟﻪ ﺗﺴﺮﻕ ﻛﺘﺒﻲ، ﻭﺷﻨﻄﺘﻲ ﻣﻌﺎﻙ ﻭﻻّ ﺍﺻﺮّخ واصحي الناس.
  • نكت محششين مصرية تموت من الضحك ،مرة اتنين محششين قاعدين، ومعاهم مراية فواحد مسك المراية، وبص فيها وقال الشكل ده مش غريب عليا راح التانى مسكها، وبص فيها وقاله إيه يا عم انت مسطول ده أنا .
  • محشش زعل من خطيبته ارسل لها مسج كاتب فيه انا عملت حادثة حادث وتوفيت ,, ارتحتِ دلوقتي؟!

عن محمد خليل

حاصل علي ليسانس حقوق ، لدي العديد من الخبرات داخل مصر وخارجها بدول الخليج في مجالات (إدارة شركات الآمن والسلامة، محترف مراقبة المواقع والأفراد والعمل من خلال كاميرات المراقبة ،CCTV OPERATOR وكذلك خبرة في مجال التسويق والمبيعات وكذلك خبرة في مجال تصنيع أحدث أنواع الأسنان وأخيرا مجال التحقيقات الإدارية بإحدى المؤسسات الحكومية واعمل محرر مقالات بموقع قلمي وأمنيتي أن انشر العلم بشكل متكامل ليصل لجميع محبي موقع قلمي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *


Notice: Undefined index: wp-postpass_4abb54412593c5896c489ac2b8447579 in /home/qlamy/public_html/wp-content/plugins/abod-html-cache/abod-html-cache.php on line 139

Notice: file_put_contents(): write of 8192 bytes failed with errno=122 Disk quota exceeded in /home/qlamy/public_html/wp-content/plugins/abod-html-cache/abod-html-cache.php on line 152

Warning: file_put_contents(): Only -1 of 117642 bytes written, possibly out of free disk space in /home/qlamy/public_html/wp-content/plugins/abod-html-cache/abod-html-cache.php on line 152

Notice: ob_end_flush(): failed to delete and flush buffer. No buffer to delete or flush in /home/qlamy/public_html/wp-content/plugins/abod-html-cache/abod-html-cache.php on line 162